Kentin “Modern Harabeler”inin Ýncelenmesi: Denizli Taþ Atölyeleri Örneði [Planning]
Planning. 2016; 26(2): 160-167 | DOI: 10.14744/planlama.2016.87587

Kentin “Modern Harabeler”inin Ýncelenmesi: Denizli Taþ Atölyeleri Örneði

Ezgi Orhan
Çankaya Üniversitesi, Þehir Ve Bölge Planlama Bölümü, Ankara

Erken cumhuriyet döneminde kent planlamasý ve mimarlýk genç rejimin kendisini görünür kýlma, somutlaþtýrma ve simgeleþtirme araçlarý olarak kullanýlmýþtýr. Moderniteyle birlikte Cumhuriyetin kuruluþ ideallerini aktaran yapýlar ve kentsel planlar ulusal egemenlik bilincine ve çaðdaþ bir toplum oluþturmaya katký koymaktadýr. Bu dönemin planlama ve mimarlýk yaklaþýmýndan zamanla uzaklaþýlmasý ve özellikle 2000 sonrasý dönemde görülen politik yapýnýn hedefleri haline gelmesi, mekanda yeni bir anlatýmýn oluþmasýna yol açmýþtýr. Yusuf Batur Endüstri Meslek Lisesi’nin Taþ Atölyeleri böyle bir sürecin okunduðu mekanlardan birisidir; erken Cumhuriyet dönemiyle özdeþleþerek simgeselleþtirilmiþ; zamanla terk edilmiþ ve son olarak ise toplum hafýzasýndan silinmek üzere yýkýlmasý düþünülmüþtür. Bu yazý, Denizli Taþ Atölyelerinin sembolik anlamýný ve mekânsal yapýsýný inceleyerek modern harabeye dönüþme sürecini incelemektedir.

Anahtar Kelimeler: Erken Cumhuriyet dönemi, depolitizasyon, kentsel simgeler, modern harabeler.

Investigating the “Ruins of Modernity” of the city: The case of Stone Ateliers, Denizli

Ezgi Orhan
Cankaya University, Department Of City And Regional Planning, Ankara, Turkey

The city planning and architecture had been used as the instruments of the young regime in making itself visible, concrete, and symbolized. The buildings and urban plans transmitting the foundation ideals of Republic together with modernity have contributed to the creation of national sovereignty and a modern society. Divergence from the planning and architectural approach to that period and becoming the target of the political structure of particularly post 2000s caused the formation of a new expression in space. Yusuf Batur Vocational High School’s Stone Ateliers have been one of the places enabling to read the process; it was symbolized with early Republican Period, left in time, and finally intended to be deleted from the social memory by collapsing. This paper focuses on the transformation process of Denizli Stone Ateliers to the ruins of modernity by investigating its symbolic meaning and spatial structure.

Keywords: Early Republican period, depolitisation, urban symbols, ruins of modernity.

Sorumlu Yazar: Ezgi Orhan, Türkiye
Makale Dili: Türkçe
×
APA
MLA
Chicago
Kopyalandý!
ATIF KOPYALA
LookUs & Online Makale